–≥вень цив≥л≥зац≥њ та культури кожного сусп≥льства визначаЇтьс¤ правовою св≥дом≥стю громад¤н, та р≥внем дотриманн¤ ними норм та правил повед≥нки. ¬ сусп≥льств≥ високоњ правовоњ св≥домост≥ набагато легше жити, працювати, будувати взаЇмини. –озр≥зн¤ють пон¤тт¤ правила ≥ закони. ѕравило Ц загальноприйн¤т≥ норми повед≥нки, ¤к≥ регулюють взаЇмов≥дносини людини в сусп≥льств≥. ¬они звичайно визр≥вають в народ≥, та не суперечать б≥бл≥йним нормам. «акон Ц це нормативно-правовий акт органу законодавчоњ влади або самого народу, ¤кий регулюЇ найважлив≥ш≥ сусп≥льн≥ в≥дносини, приймаЇтьс¤ в особливому пор¤дку ≥ маЇ найвищу юридичну силу.
ћи поставили перед собою завданн¤ ви¤вити р≥вень правовоњ культури студентства. ƒл¤ цього ми п≥дготували 20 питань, ¤к≥ з р≥зних стор≥н вивчають знанн¤ та використанн¤ в житт≥ закон≥в та правил. ћи опитали 82 чол., з них 26 ос≥б чолов≥чоњ стат≥, 56 Ц ж≥нки. «авжди дотримуютьс¤ лог≥чно обірунтованих правил 92% чолов≥к≥в ≥ 94% ж≥нок. „асто бо¤тьс¤, що њх помилково вважатимуть порушником закону 11% чолов≥к≥в ≥ 10% ж≥нок. ≤ нав≥ть б≥льше того, завжди сл≥дкують за тим, щоб ус≥ дотримувались правил Ц 19% чолов≥к≥в ≥ 12% ж≥нок. ѕоважають закони ≥ тому дотримуютьс¤ њх 50% чолов≥к≥в ≥ 46% ж≥нок. ”часники опитуванн¤ розр≥зн¤ють м≥ж собою пон¤тт¤ "правила" ≥ "закони", тому можуть порушити правила, але поважають закони ≥ дотримуютьс¤ њх (чолов≥ки Ц 38%, ж≥нки Ц 41%). „олов≥ки продемонстрували критичне в≥дношенн¤ до закон≥в та правил. ¬они вважають, що не вс≥ правила ≥ закони Ї розумними (правила: 96% чолов≥к≥в ≥ 82% ж≥нок; закони: 96% чолов≥к≥в ≥ 89% ж≥нок). як св≥дчать результати опитуванн¤, ж≥нки ви¤вили вищу сусп≥льну св≥дом≥сть ≥ показали свою готовн≥сть ≥ бажанн¤ виконувати правила ≥ закони, але, ¤к не парадоксально, саме вони жахливо не любл¤ть вс≥л¤к≥ правила, ¤к≥ њх утискають.(76% ж≥нок ≥ 42% чолов≥к≥в). ¬с≥л¤к≥ правила ≥ розпор¤дженн¤ викликають бажанн¤ навмисне њх порушити у 15% чолов≥к≥в ≥ 17% ж≥нок. ѕсихолог≥чно можна по¤снити причину таких в≥дпов≥дей. “ут питанн¤ поставлено так, що особа в≥дчуваЇ тиск насилл¤ над собою. “ому ми говоримо не про сл≥пу покору п≥д час виконанн¤ закон≥в ≥ правил, а св≥доме в≥дношенн¤ до них, осмисленн¤ њх необх≥дност≥ та обов'¤зковост≥ ¤к дл¤ самоњ особистост≥, перш за все, так ≥ дл¤ сусп≥льства.
ќтже, ми з'¤сували р≥вень правовоњ культури студент≥в √огол≥вського вузу, що в≥дображаЇ в певн≥й м≥р≥ р≥вень правовоњ культури наших громад¤н, ≥ це Ї головним результатом даного досл≥дженн¤. ћи досл≥дили р≥вень знань, досв≥ду, переконань в сфер≥ права. ѕ≥д час роботи над анкетою ми ви¤вили, що б≥льш≥сть студент≥в намагаютьс¤ дотримуватись лог≥чно обірунтованих правил. јле робитьс¤ це несв≥домо. якщо закон заважаЇ, утискуЇ особист≥сть, вона ви¤вл¤Ї бажанн¤ об≥йти закон, порушити його. ≤ нав≥ть т≥, що дотримуютьс¤ закон≥в, робл¤ть це не завжди. Ѕ≥льше того, анкета допомогла нам вим≥р¤ти процентну к≥льк≥сть порушник≥в закон≥в ≥ правил.
ѕравова держава характеризуЇтьс¤ тим, що вона захищаЇ ≥нтереси громад¤н. ј громад¤ни поважають закони, св≥домо в≥днос¤тьс¤ до них, намагаютьс¤ њх дотримуватись. ќтже, ми можемо зробити висновок, що ”крањна ¤к правова держава зараз знаходитьс¤ на етап≥ становленн¤. ≤ само собою зрозум≥ло, що повинн≥ вдосконалюватис¤ не т≥льки сам≥ закони, а й правова св≥дом≥сть багатонац≥онального народу ”крањни.
ѕовн≥стю результати опитуванн¤ Ї у таблиц≥.
1. оли правила мен≥ заважають, це викликаЇ у мене роздратован≥сть: |
«агал |
„ол. |
∆≥нки |
a) так |
56% |
50% |
58,9% |
b) н≥ |
22% |
30,8% |
17,9% |
c) ≥нше |
22% |
19,2% |
23,2% |
2. «авжди вважаю, що дл¤ ц≥кавоњ й захоплюючоњ справи будь-¤к≥ закони можна об≥йти: |
|||
a) так |
37,8% |
61,5% |
26,8% |
b) н≥ |
47,6% |
27% |
57,1% |
c) ≥нше |
14,6% |
11,5% |
16,1% |
3. Ћог≥чно обірунтованих правил ¤ намагаюсь дотримуватись |
|||
a) так |
94% |
92,3% |
94,6% |
b) н≥ |
04% |
07,7% |
01,8% |
c) ≥нше |
02% |
0,0% |
03,6% |
4. я часто боюсь, що помилково мене вважатимуть порушником закону |
|||
a) так |
11% |
11,5% |
10,7% |
b) н≥ |
89% |
88,5% |
89,3% |
5. ∆ахливо не люблю вс≥л¤к≥ правила, ¤к≥ мене утискують |
|||
a) так |
66% |
42,3% |
76,8% |
b) н≥ |
13% |
23,1% |
08,9% |
c) ≥нше |
21% |
34,6% |
14,3% |
7. ¬аша стать? |
|
31,7% |
68,3% |
8. ѕер≥оди, коли ¤ не дуже сл≥дкую за тим, щоб дотримуватись вс≥х правил, чергуютьс¤ з пер≥одами, коли ¤ караю себе за недисципл≥нован≥сть |
|||
a) так |
15% |
23,1% |
10,7% |
b) н≥ |
22% |
26,9% |
19,6% |
c) ≥нод≥ |
56% |
38,5% |
64,3% |
d) ≥нше |
07% |
11,5% |
05,4% |
9. ¬с≥л¤к≥ правила й розпор¤дженн¤ викликають у мене бажанн¤ навмисне њх порушити |
|||
a) так |
17% |
15,4% |
17,8% |
b) н≥ |
43% |
50,0% |
39,3% |
c) ≥нод≥ |
36% |
30,8% |
39,3% |
d) ≥нше |
04% |
03,8% |
03,6% |
10. «авжди сл≥дкую за тим, щоб ус≥ дотримувались правил |
|||
a) так |
15% |
19,2% |
12,5% |
b) н≥ |
63% |
61,6% |
64,3% |
c) ≥нше |
22% |
19,2% |
23,2% |
11. „асто дор≥каю соб≥ за те, що порушив правила |
|||
a) так |
26% |
19,2% |
28,6% |
b) н≥ |
47% |
57,7% |
42,8% |
c) ≥нше |
27% |
23,1% |
28,6% |
12. я поважаю закони, а тому ≥ дотримуюсь њх |
|||
a) так |
47% |
50,0% |
46,4% |
b) н≥ |
15% |
26,9% |
08,9% |
c) ≥нше |
38% |
23,1% |
44,7% |
13. я прагну дотримуватись правил, але це не завжди мен≥ вдаЇтьс¤ |
|||
a) так |
76% |
73,1% |
76,8% |
b) н≥ |
13% |
11,5% |
14,3% |
c) ≥нше |
11% |
15,4% |
08,9% |
14. ¬ ¤к≥й школ≥ (л≥цењ) ¬и вчилис¤ ? |
|||
a) в м≥ськ≥й |
57% |
50,0% |
60,7% |
b) у с≥льськ≥й |
33% |
38,5% |
30,4% |
c) спочатку в одн≥й, п≥сл¤ в ≥нш≥й |
10% |
11,5% |
08,9% |
15. я розр≥зн¤ю правила та закони, тому можу порушити правила, але поважаю закони ≥ дотримуюсь њх |
|||
a) так |
40% |
38,5% |
41,1% |
b) н≥ |
15% |
23,1% |
10,7% |
c) ≥нод≥ |
41% |
34,6% |
44,6% |
d) ≥нше |
04% |
03,8% |
03,6% |
16. я можу порушити закон, коли в≥н мен≥ заважаЇ |
|||
a) так |
30% |
57,7% |
17,9% |
b) н≥ |
41% |
23,1% |
50,0% |
c) ≥нше |
28% |
19,2% |
32,1% |
17. я прагну дотримуватись закон≥в, але це не завжди мен≥ вдаЇтьс¤ |
|||
a) так |
46% |
46,1% |
46,4% |
b) н≥ |
33% |
30,8% |
33,9% |
c) ≥нше |
21% |
23,1% |
19,7% |
18. ”с≥ правила та розпор¤дженн¤ завжди Ї розумними |
|||
a) так |
13,4% |
03,8% |
17,9% |
b) н≥ |
86,6% |
96,2% |
82,1% |
19. ”с≥ закони завжди Ї розумними |
|||
a) так |
08,5% |
03,8% |
10,7% |
b) н≥ |
91,5% |
96,2% |
89,3% |
20. Ќерозумний закон не треба виконувати |
|||
a) так |
32% |
46,2% |
25,0% |
b) н≥ |
35% |
38,4% |
33,9% |
c) ≥нод≥ |
33% |
15,4% |
41,1% |
21. Ќерозумний закон теж треба виконувати |
|||
a) так |
29,2% |
23,1% |
32,1% |
b) н≥ |
35,4% |
50,0% |
28,6% |
c) ≥нод≥ |
35,4% |
26,9% |
39,3% |
ƒ≥аграма до запитанн¤ 2. «авжди вважаю, що дл¤ ц≥кавоњ й захоплюючоњ справи будь-¤к≥ закони можна об≥йти:
ƒ≥аграма до запитанн¤ 5. ∆ахливо не люблю вс≥л¤к≥ правила, ¤к≥ мене утискують