Соціологічне дослідження було проведене в період з 10.11.2000 р. до 07.12.2000 р.. Ми вважали, що більшість студентів факультету іноземних мов так чи інакше схильна до впливу стресу на них. Наша гіпотеза підтвердилася частково. До того ж ми вважали за необхідне виявлення причин даного явища. До них ми відносимо матеріальні та побутові негаразди, проблеми, пов'язані з навчанням, а також причиною стресу іноді може бути непорозуміння з викладачем. Мета дослідження – виявлення та пояснення цієї проблеми та її стану на даний момент в нашому університеті, а конкретніше – на різних курсах факультету іноземних мов. В ході роботи респондентам було запропоновано відповісти на 16 запитань анкети. На кожне із запитань нами було запропоновано 3-4 варіанти відповідей, з яких потрібно було обрати одну, яка найбільше імпонує опитуваним.
Вчені стверджують, що на сьогодні 2/3 населення України мають серйозні проблеми з нервовою системою. А як же інакше, коли наші нерви випробовуються майже кожного дня, навіть кожної хвилини. Та проблема полягає в тому, що далеко не всі в змозі витримувати щоденні нервові напруження і, як результат в кращому випадку, зіпсований настрій, в найгіршому ж – нервові зриви, різноманітні розлади нервової системи. В наш час всі, ніби за якоюсь безглуздою домовленістю, вирішили псувати один одному нерви, і слід визнати, що деякі з нас є гарно обізнаними в цьому, як то кажуть, "справжніми професіоналами". Майже на кожному кроці ми чуємо різноманітні образи на свою адресу: в транспорті, на ринку, в черзі за покупкою. Не дивно, що з кожною новою образою наші нерви слабшають, а настрій псується навіть через дрібниці.
Які ж фактори найбільше впливають на стан нервової системи населення України? Серед них матеріальні та побутові проблеми, низький рівень життя, сімейні негаразди та ін. Умови, в яких опинилася зараз більшість населення нашої держави доволі важкі та нестабільні, а наші радіо, телебачення та преса ніби навмисне в своїх повідомленнях намагаються посилити критичність і без того складної ситуації в країні. Та найгіршим є те, що людьми, найбільш схильними до нервових розладів, є, як стверджують вчені, підлітки та молодь віком до 25 років.
Наше дослідження не дає підстав спростувати це ствердження. Виявилось, що лише 10,7% опитуваних на запитання № 1 відповіли, що “поняття стрес мені не відоме”.
На запитання стосовно впливу навчання на нервовий стан лише 6,7% опитаних відповіли, що стресові ситуації ніколи не пов’язані с навчанням. Велика кількість респондентів (42,7%) заявила, що знаходячись в стресовій ситуації вони намагаються самостійно знайти вихід з них і лише 20% звертаються по допомогу до батьків та 37,3% – друзів. Майже 80% опитуваних зізналися, що хоча б і раз в житті їм спадало на думку покинути навчання та влаштуватися на роботу (часто – 14,7%, рідко – 56%). На запитання стосовно предмету, який найбільше втомлює, ми отримали різні відповіді, що цим предметом є зарубіжна література на 2 курсі та німецька мова на 5-му (спеціальність англійська та німецька мови). Багато хто з респондентів до того ж зазначили, що іноді причиною їхнього поганого настрою, часом на межі стресу, є необ'єктивна оцінка викладачем їхніх знань (21,3% – “дуже часто”, 58,7% – “рідко, але трапляється”).
Що ж стосується матеріальних та побутових проблем, то слід зазначити, що тут наші прогнози підтвердилися лише частково. За даними опитування майже 73% відповіли, що матеріальні фактори дуже рідко (62,7%) впливають, або ніколи не впливають (10,7%), на їхній емоційний та нервовий стан. Побутові фактори впливають ще менш: рідко – 66,7%, ніколи – 17,3%.
На останнє запитання, що стосувалось сприймання сучасності в цілому з усіма її недоліками та перевагами, голоси розподілилися майже порівну на тих, які сприймають сьогодення позитивно (46,7%) і тих, яким взагалі було важко дати відповідь на це запитання (38,7%) та сприймаючих сучасність негативно (14,6). Зважаючи на результати даного соціологічного опитування, можна зробити висновок, що фактори, які впливають на нервову систему студентів факультету іноземних мов, є різнохарактерними. Серед них і напруженість навчального графіку, і необ'єктивна оцінка викладачами знань студентів, а також, в ряді випадків, побутові та матеріальні негаразди. Нам здається, що універсальної поради стосовно вирішення вище згаданих проблем не існує, та в будь-якому разі слід завжди пам'ятати, що життя складається не лише з негативних явищ і незабаром на їх місце прийдуть радісні події. І наше головне завдання – не дивлячись ні на що, не втрачати надії і обов'язково дочекатися того заповітного моменту здійснення мрій!
Результати опитування |
3 к. Ч. |
5 к. Ч. |
3 к. Ж |
5 к. Ж |
Все % |
Чол. |
Жінки |
1. Що для Вас стрес і чи часто таке трапляється з Вами ? |
|||||||
a) часто |
0 |
0 |
8 |
2 |
13,3% |
0,0% |
16,4% |
b) рідко, але буває |
7 |
4 |
40 |
6 |
76,0% |
78,6% |
75,4% |
c) ніколи, поняття стрес мені не відоме |
3 |
0 |
4 |
1 |
10,7% |
21,4% |
8,2% |
2. На підготовку до яких предметів у Вас уходить найбільше часу ? |
|||||||
a) англійська мова |
1 |
3 |
18 |
0 |
29,3% |
28,6% |
29,5% |
b) німецька мова |
4 |
1 |
11 |
6 |
29,3% |
35,7% |
27,9% |
c) ваш варіант |
5 |
0 |
23 |
3 |
41,3% |
35,7% |
42,6% |
3. Як часто причиною стресового стану є навчання ? |
|||||||
a) часто |
2 |
2 |
13 |
2 |
25,3% |
28,6% |
24,6% |
b) майже завжди |
0 |
0 |
7 |
1 |
10,7% |
0,0% |
13,1% |
c) іноді |
6 |
2 |
30 |
5 |
57,3% |
57,1% |
57,4% |
d) ніколи |
2 |
0 |
2 |
1 |
6,7% |
14,3% |
4,9% |
4. Хто допомагає Вам знаходити вихід із стресових ситуацій ? |
|||||||
a) друзі |
4 |
2 |
19 |
3 |
37,3% |
42,9% |
36,1% |
b) батьки |
0 |
0 |
13 |
2 |
20,0% |
0,0% |
24,6% |
c) справляюся самостійно |
6 |
2 |
20 |
4 |
42,7% |
57,1% |
39,3% |
5. Чи виникає у Вас, хоч інколи, бажання кинути навчання та піти працювати ? |
|||||||
a) так, часто |
4 |
0 |
6 |
1 |
14,7% |
28,6% |
11,5% |
b) рідко, але буває |
3 |
3 |
31 |
5 |
56,0% |
42,9% |
59,0% |
c) ніколи |
3 |
1 |
15 |
3 |
29,3% |
28,6% |
29,5% |
6. Який предмет Вас більш за все втомлює, виводить з рівноваги ? |
|||||||
a) англійська мова |
1 |
0 |
8 |
0 |
12,0% |
7,1% |
13,1% |
b) німецька мова |
2 |
3 |
9 |
4 |
24,0% |
35,7% |
21,3% |
c) ваш варіант |
7 |
1 |
35 |
5 |
64,0% |
57,1% |
65,6% |
6c). Дани таки відповіді |
|||||||
Ніякий |
0 |
0 |
2 |
3 |
6,7% |
0,0% |
8,2% |
Неспеціальні |
2 |
1 |
2 |
0 |
6,7% |
21,4% |
3,3% |
Історія мови |
2 |
0 |
8 |
0 |
13,3% |
14,3% |
13,1% |
Література |
2 |
0 |
21 |
1 |
32,0% |
14,3% |
36,1% |
Німка |
1 |
0 |
0 |
0 |
1,3% |
7,1% |
0,0% |
Соціологія, конституція |
0 |
0 |
0 |
1 |
1,3% |
0,0% |
1,6% |
Психологія |
0 |
0 |
1 |
0 |
1,3% |
0,0% |
1,6% |
Економіка |
0 |
0 |
1 |
0 |
1,3% |
0,0% |
1,6% |
8. Чи можете Ви сказати, що причиною Вашого поганого настрою (інколи на межі стресу) є необ’єктивна оцінка викладачем Ваших знань ? |
|||||||
a) дуже часто |
3 |
2 |
8 |
3 |
21,3% |
35,7% |
18,0% |
b) рідко, але трапляється |
6 |
2 |
31 |
5 |
58,7% |
57,1% |
59,0% |
С) ніколи |
1 |
0 |
13 |
1 |
20,0% |
7,1% |
23,0% |
9. Чи легко Вам дається вивчення двох іноземних мов ? |
|||||||
a) дуже важко |
0 |
0 |
2 |
0 |
2,7% |
0,0% |
3,3% |
b) вчу, як можу |
7 |
3 |
43 |
8 |
81,3% |
71,4% |
83,6% |
c) елементарно, можна вчити ще дві |
3 |
1 |
7 |
1 |
16,0% |
28,6% |
13,1% |
10. Як часто матеріальні чи побутові фактори є причиною стресу ? |
|||||||
А) матеріальні |
|||||||
a) дуже часто |
3 |
3 |
12 |
2 |
26,7% |
42,9% |
23,0% |
b) дуже рідко, але буває |
5 |
1 |
35 |
6 |
62,7% |
42,9% |
67,2% |
С) ніколи |
2 |
0 |
5 |
1 |
10,7% |
14,3% |
9,8% |
В) побутові |
|||||||
a) дуже часто |
2 |
2 |
7 |
1 |
16,0% |
28,6% |
13,1% |
b) рідко, але трапляється |
5 |
2 |
38 |
5 |
66,7% |
50,0% |
70,5% |
c) ніколи |
3 |
0 |
7 |
3 |
17,3% |
21,4% |
16,4% |
16. Як Ви сприймаєте сучасність в цілому, з всіма її недоліками, перевагами та проблемами. ? |
|||||||
5 |
2 |
22 |
6 |
46,7% |
50,0% |
45,9% |
|
b) негативно |
0 |
0 |
9 |
2 |
14,6% |
0,0% |
18,0% |
c) важко відповісти |
5 |
2 |
21 |
1 |
38,7% |
50,0% |
36,1% |